fbpx

Een fijne werkplek in onze kantoortuin…

Burn out & reïntegratie (onderwijs)

Jelmer van Nimwegen MSc is gespecialiseerd in burnout-trajecten voor docenten, omdat hij van 1984 tot 1998 biologie- en scheikundelessen gaf aan een grote scholengemeenschap in Amersfoort. Hij heeft burnout aan den lijve meegemaakt en is daarvan geheel hersteld.

Uitgevallen docenten kosten veel geld en de kinderen krijgen ineens weer iemand anders voor de klas – ouders zijn niet blij… Loondoorbetaling, kosten van de bedrijfsarts, salaris van een vervanger en de honoraria van reïntegratiebedrijven. Iedere maand eerdere terugkeer scheelt de school letterlijk duizenden euro’s en uitgerekend psychisch verzuim kan héél lang duren: een onderzoek van ArboNed gaf een gemiddelde van 9 maanden aan. Maar het kan beslist sneller.

Het op één na grootste gevaar voor een bedrijf is dat een collega thuis op de bank gaat zitten. Dat begint als ‘even je rust nemen’, maar ontaardt al snel in heilloze passiviteit. Daar werd nog nooit iemand beter van. Rust is goed, maar afwachten helpt niks. Daarom biedt Psychologenpraktijk ‘Het Vierde Pad’ een beproefd en intensief programma dat helemaal is afgestemd op de snelle terugkeer van de uitgevallen docent. Net als al onze cliënten krijgen ze een geïntegreerde coaching/therapie op de vijf belangrijkste gebieden: fysiek, emotioneel, mentaal, sociaal en zingeving, maar speciaal gerelateerd aan de interactie tussen karakter en de situatie op de werkvloer.

Grondig beter en tóch vlot terug voor de klas!

We weten natuurlijk heel goed dat er dagen zullen zijn waarop de uitgevallen collega heel snel moe is. Dan is rust geboden. Overvragen bij burn out is faliekant fout, maar onderspanning helpt ook niet. Het gaat om de juiste balans. Alles op z’n tijd. We wisselen inspanning en ontspanning af. Praten en expressie. Bewegen en eten. Een compleet, holistisch programma. Het gaat om de juiste balans tussen denken, voelen en doen. Dat werkt het best…

Herstel én preventie

In onze begeleiding voeren we een tweesporenbeleid: tegelijkertijd herstel van de psychische onbalans én preventie van herhaling. Herstel kan vrij snel gaan, maar als een fundamentele karaktertrek mede aan de basis van de uitval ligt, is meer nodig. Daar onderscheidt de dieptepsychologie zich van de cognitief-gedragsmatige therapie (die wij overigens ook toepassen). Wij zoeken met de docent in de diepte van de psyche naar wortel van het probleem.


Het grootste gevaar

Het grootste risico? Voortijdige terugkeer op het werk! Een eerste burn-out duurt gemiddeld rond 5 maanden, maar wie dan binnen 3 tot 6 maanden opnieuw uitvalt, maakt vaak de twee jaar vol die de Verbeterde Wet Poortwachter voorschrijft. Vaak is dan outplacement de oplossing, want een andere, vergelijkbare baan binnen de school is in de praktijk (vrijwel) nooit voorhanden. Maar wat is voortijdige terugkeer? Twee maanden? Vijf maanden? Nee. Het is niet de tijdfactor. Het gaat om de feitelijke veranderingen in ófwel de werktaak, ófwel in de werknemer. Wij denken mee in de eerste, maar ‘voor de klas is voor de klas’, dat kun je niet op halve kracht doen. Dus dan blijft over: werken aan het innerlijk van de docent.